Psihoterapija za otroke
Kot socialna pedagoginja se z otroci z različnimi težavami srečujem že več kot deset let. Vedno znova me navduši njihova prožnost, iskrenost in iskrivost. Pri delu uporabljam različne tehnike in materiale, pristop prilagodim razvojni stopnji in posebnostim otroka, sodelujem s starši in po potrebi tudi z drugimi strokovnjaki. Verjamem, da lahko s svojo toplino, kreativnostjo in vero v to, da se še tako težke stvari dajo premostiti in premagati, pomagam otrokom v stiski.
Otroci so nežna in občutljiva bitja. Velikokrat izkazujejo čustvene in vedenjske težave zaradi katerih so starši v skrbeh in čutijo, da bi otrok potreboval strokovno pomoč. Otroci zelo močno čutijo to, kar se dogaja v njihovem okolju. Psihični stres se v zgodnjem obdobju življenja lahko sprosti preko telesnih kanalov, telesna bolečina pa lahko najde svojo sprostitev preko duševne bolečine. Otrok s težavami kliče na pomoč; večje kot so težave, večja je njegova čustvena stiska.
Razvoj otrok je pogosto zaznamovan z vrsto travmatskih dogodkov in izkušenj, pomanjkanjem doživljanja uspehov in nesprejetostjo v socialnem okolju. To vpliva na razvoj obrambnih mehanizmov (zanikanje, projekcije, nadkompenzacije ipd.), ki se kažejo v simptomih, kot so izogibanje obveznostim, izguba motivacije, samopoškodovalno vedenje, pomanjkanje zaupanja vase in v druge, naučena nemoč. Navedeni čustveni in vedenjski odzivi v kombinaciji z reakcijami okolja vodijo do težav v socialni integraciji, kot jih opredelujujejo Kriteriji za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev za otroke s čustvenimi in vedenjskimi težavami. Prav tako velik pečat na osebnosti posameznika pustijo zgodnje travme- spolna, fizična, psihična zloraba ali zanemarjanje.
Psihoanalitična psihoterapija otrok ni sestavljena iz seta natačnih pravil, temveč nudi splošen okvir za razumevanje tega, kar se dogaja v otroku in v odnosu med otrokom in terapevtko. Pravila predstavljajo okvir, znotraj katerega se lahko dogaja terapevtski proces in zagotavljajo majhnim pacientom občutek varnosti. Dovolj dobro terapevtsko okolje otroku tekom obravnave pomaga razviti občutek temeljnega zaupanja in mu omogoča, da predela zgodnje travme. V psihoanalitični psihoterapiji je terapevt spremljevalec, otroku sledi in ga ne usmerja direktno, mu ne pridiga in ne govori o sebi in svojih izkušnjah, temveč otroka posluša in je prisoten z ljubečo pozornostjo, psihoterapija pa pogosto poteka preko igre. Stiki s starši otrok so omejeni in vključujejo anamnestične razgovore pred začetkom terapije ter občasne svetovalne pogovore za namene edukacije in podpore psihoterapevtskemu procesu.
“Pri vsakem delu je najpomembnejši začetek, zlasti še, če imamo opravka s čim mladim in nežnim. “
Psihoterapevtska obravnava otroku koristi, ko se pojavijo:
-
Čustvene in vedenjske težave pri otroku: opozicionalno, kljubovalno vedenje, čustvene stiske.
-
Duševne težave pri otroku, nenavadno vedenje.
-
Tesnoba in napadi panike.
-
Nihanje razpoloženja.
-
Pogosti izbruhi jeze.
-
Spremembe v bioritmu in izguba že pridobljenih navad in spretnosti.
-
Prilagoditvene težave.
-
Šolska neuspešnost.
-
Dolgotrajna izpostavljenost stresu.
-
Spremembe v strukturi družine (ločitev, smrt staršev).
-
Zlorabe (fizične, psihične, spolne).
-
Posebne potrebe sorojencev.
-
Drugi travmatični dogodki in stresne situacije.